Tuesday, June 16, 2009

badan raso lomau..

so lazy this few days...mana taknya my two sons masing2 demam, batuk n selsema..aduh..kurang tido...badan rasa lemah sangat..sekarang ni sakit tekak pulak..aduyai..
paling kesian kat si adiknya la...batuk kuat..semalam, selasa[16.06.09] petang aku p appoinment kat klinik kesihatan..alif dah 4 bulan 1 minggu..ada mommies kat sana yang prihatin kat baby alif..kalo tak silap namanya shima... adik shima...bagus banget dia tu...mcm ada pengalaman anak ramai padahal dia baru beranak sorang ..baby boy gak..beza umo anak dia n alif 1 bulan..anaknya dah 5 bulan ++..aku kata dia tu bagus sebabnya mula2 dia bg kat aku tips2 macam mana nak wat kalo anak selesema or hidung tersumbat...cakap punya cakap..sementara nak nunggu giliran..dia tak sampai hati dengar alif nafas tersekat2 n batuk2 sampai suara tak de..dia ajak aku katanya nak demo mcm mn nak kasi kuar selesema alif..dia tunjuk cara mula2 mskkan jari dlm mulut alif, tekan lelangit pastu tiup hidung..then hingus/selesema akan kuar kat lubang hidung lg sebelah n dalam mulut ...banyak giler..aku tengok pun rasa ehemmm..tapi disebabkan orang lain sanggup wat mcm tu kat anak aku..rasa tercabar gak..alhamdulillah lepas dia buat mcm tu alif leh nafas ..tak berbunyi sangat dah...aku berterima kasih sesgt kat dia..siap mintak no phone dia ..mana la tau berguna 1 hr nanti.
timbang alif semalam dia dah 6.5kg . masa 3 bulan beratnya 5.8kg..alhamdulillah...
kata orang dia demam mungkin sebab beralih bulan..tapi ms aku ambik dia dr umah penjaga petang jumaat [12.06.09] tu dua-dua anak aku ok jek. Tp aku dengar mak cik yang menjaga diorg tu yg tak sihat..dlm hati kata..siap la..jangkit kat anak2 aku nih..tup2 mlm tu jgk dua-dua panas badan n start merengek..sabo je la...ni la dugaan namanya..semoga anak2 ibu lekas2 baik..sian ibu tengok bila anak ibu kn minum ubat...lgpn doktor pun tak galakkan baby alif ambik ubat batuk kecuali la teruk sangat n berlanjutan..ubat demam n antibiotik tak apa..sbbnya alif masih kecik lagi..kalo along asyraf tak pe..dia dah 3 thn..tp masalahnya siabang ni nk mkn ubat kn tgk mood dia..macam2..mlm tadi aku try praktik cara nak kuarkan hingus alif tapi tak berjaya..adoi...kena usaha lagi.....

4 comments:

  1. sian kat akak..erm..jgn akak pon demam dah la keyh..tolong plok cium ngan alif ehh..bile la dapat jumpe die..hehehe..

    ReplyDelete
  2. salam, bagusla petua keluarkan hingus tu. dah lama cari caranya. paediatrician pun suggest cara sedut tapi da 3 anak pun tak reti2 lagi nak wat camne.. hehe

    ReplyDelete
  3. to sweetforest-->tq ain.ermmm...hari2 akak peluk cium dia :).. tu la...akak baca komen ni pun lps ain dah hbs practical ..kalo tau awal leh bwk alif dtg opis..

    ReplyDelete
  4. salam nai--> sebenarnya sy pun mcm x katam lg cara sedutan tu..asyik x jadi je..sian babyku..huhuhu

    ReplyDelete